Hvordan bestemmer individer seg for å akseptere menneskeskapte klimaendringer, vaksinere barna sine mot sykdommer eller praktisere sosial distansering under en pandemi? Demokratier er avhengige av utdannede borgere som kan ta informerede beslutninger til beste for sin egen helse og velvære, samt for samfunnene, nasjonene og planeten. Å forstå sentrale psykologiske forklaringer på vitenskapsfornektelse og tvil kan bidra til å forbedre vitenskapelig forståelse og kunnskap - noe som er kritisk viktig når fornektelse har fått potensielt dødelige konsekvenser. I boken 'Science Denial: Why It Happens and What to Do About It' identifiserer forfatterne problemet og hvorfor det er betydningsfullt, og tilbyr verktøy for å takle det. Boken belyser både viktigheten av vitenskapsutdanning og dens begrensninger, viser hvordan vitenskapsformidlere kan bidra utilsiktet til problemet, og forklarer hvordan internett og sosiale medier fremmer feilinformasjon og desinformasjon. Forfatterne fokuserer på sentrale psykologiske aspekter.