Boken "Science of Memory" presenterer et dyptgående blikk på studiet av læring og hukommelse, et område preget av mange vitenskapelige tradisjoner som neurobiologi, neurogenetikk, nevrokjemi, dyrelæring og atferd, samt atferdsnevrovitenskap, etologi og evolusjonære tilnærminger, kognitiv psykologi, nevropsykologi, beregningsmodellering og kunstig intelligens. Dette mangfoldet av tilnærminger har skapt en situasjon der forskere vanligvis arbeider isolert fra hverandre. Målet med denne boka er å samle ledende forskere fra ulike fagfelt for å drøfte sentrale begreper innen læring og hukommelse på tvers av disiplinære grenser. Gjennom slike diskusjoner håper man å berike og omorientere feltet, og dermed bidra til en mer samlet vitenskap om hukommelse. "Science of Memory: Concepts" er ikke bare en annen redigert samling av forskningsartikler, men en grundig utforskning av 16 grunnleggende konsepter innen feltet. For hvert av disse konseptene presenteres tre stillingspapirer som belyser ulike perspektiver på hvordan begrepet forstås og tolkes av forfatterne.