I en tid preget av AI, klimaendringer og andre store teknologiske og kulturelle omveltninger, stiller 'Screening the Posthuman' spørsmål ved våre tradisjonelle oppfatninger av forholdet mellom mennesket og den mer enn menneskelige verden. Denne boken analyserer en variert samling av 2000-tallsfilmer som benytter figuren av det 'posthuman' for å utforske disse endringene. Gjennom grundige og innsiktsfulle analyser av filmer som Kûki ningyô [Air Doll] (regissert av Hirokazu Koreeda, 2009), Testrol és lélekrol [On Body and Soul] (regissert av Ildiko Enyedi, 2017) og Nomadland (regissert av Chloé Zhao, 2020), viser dette omfattende verket at posthumaniteten på lerretet ikke kun er forbeholdt sjangerne science fiction, men krysser grenser mellom ulike filmatiske sjangre, nasjonale kontekster og industrielle settinger. Gjennom posthuman kino får vi en dypere forståelse av menneskets sammenvevning med videre biologiske, teknologiske og sosiale miljøer, samt nye modeller for subjektivitet, fellesskap og begjær. 'Screening the Posthuman' fremmer disse argumentene på en engasjerende og tankevekkende måte.