I "Selling War" utforsker Nicholas Cull hvordan britisk propaganda i stor grad bidro til å trekke USA inn i krigen, og hvordan denne påvirkningen var avgjørende i å transformere landet fra isolasjonisme til krigserklæring før angrepet på Pearl Harbor. Cull argumenterer for at britiske myndigheter, klar over at alt sto på spill uten amerikansk støtte, benyttet seg av en rekke persuasive teknikker for å få USA til å intervenere. Gjennom bruk av prominente figurer som filmstjernen Leslie Howard, filosofen Isaiah Berlin fra Oxford, og fotografen Cecil Beaton, klarte britene å nå ut til alle deler av den amerikanske befolkningen. Ingen metode ble ansett som for utidige, fra hemmelige operasjoner utført av etterretningstjenester til publikasjonen av skremmende bilder av nazistenes grusomheter. Britene sikret seg også støtten fra innflytelsesrike journalister og kringkastere som Edward R. Murrow, Dorothy Thompson og Walter Winchell, mens Hollywood-filmskapere spilte sin rolle i dette enorme propagandakrigen. Cull gir en grundig beskrivelse av disse og andre former for propaganda som spilte en kritisk rolle i å mobilisere amerikansk opinion for krigen.