I 'Selling Yoga' undersøker Andrea R. Jain populariseringen av yoga i sammenheng med den sene forbrukerkulturen på 1900-tallet. Boken tar for seg yoga-ens utvikling fra premoderne og tidlig moderne perioder, hvor teknikkene hadde et bredt spekter av mål, fra å søke det sanne selvet innad, til å oppnå guddommelig enhet og kanalisere kroppens energi for seksuell glede. Tidlig moderne yoga inkluderte også motkulturelle oppfatninger og praksiser. I motsetning til dette tar moderne yoga sikte på å forbedre samspillet mellom sinn og kropp, men gjør dette i tråd med samtidsmetafysiske, helse- og treningsparadigmer. Dermed har yoga blitt en del av populærkulturen. Jain avviker fra tradisjonelle tilnærminger ved å utfordre essensialistiske definisjoner av yoga og de antagelser som hevder at yoga har gjennomgått en lineær utvikling mot økt popularisering. Hun argumenterer for at mange studier forenkler populariserte yoga-systemer ved å redusere dem til en ren kommersialisering eller korrupsjon av hva som anses å være et fast, autentisk uttrykk.