Boken "Sound Play" utforsker de estetiske, etiske og sosiale aspektene ved vårt engasjement med lydfenomener i videospill. I disse fantastiske, virtuelle verdenene har spillerne muligheten til å utforske kreative uttrykk med en følelse av sikkerhet og frihet. Men gir denne friheten oss virkelig muligheter til å handle uten konsekvenser? William Cheng tar leserne med på en reise gjennom ulike aspekter av musikk, støy, tale og stillhet innen gaming. Han undersøker alt fra sonic vold til syntetiserte operaer, samt fra demokratisk musikkproduksjon til vokal seksuell trakassering. Cheng belyser hvordan designere, komponister, spillere og akademikere kan eksperimentere med disse elementene i simulerte omgivelser - på måter som kanskje ikke ville vært kloke eller mulige i den virkelige verden. Gjennom å forhandle mellom utopiske og alarmerende stereotyper av videospill, synthesiserer "Sound Play" innsikter fra musikkvitenskap, sosiologi, antropologi, kommunikasjon, litteraturteori og filosofi. Boken inkluderer case-studier fra kjente spill som Final Fantasy VI, Silent Hill, Fallout 3, The Lord of the Rings Online og Team Fortress 2, og viser hvordan lyd kan påvirke opplevelsen av spill på dyptgående måter.