I 'Sounds As They Are: The unwritten music in classical recordings' tar forfatteren Richard Beaudoin et banebrytende oppgjør med hvordan musikk forstås i innspillinger. I mange år har lydene generert av musikernes kropper, som innåndinger, fingerklikk og grynt, blitt ansett som unødvendige støy. Beaudoin utfordrer denne oppfatningen ved å introdusere en ny tilnærming som anerkjenner disse ofte oversette lydene fra både utøverne og deres opptaksutstyr som en del av musikkopplevelsen. Ved hjelp av en metode kalt inkluderende sporanalyse (ITA), som er basert på en omfattende vurdering av hørbare hendelser i en innspilling, kategoriserer Beaudoin disse lydene og definerer deres musikalske funksjon. Han bygger en typologi som omfatter fire store kategorier: lyder av pust (innånding og utånding), lyder av berøring (som gitar-skvip og piano-pedaler), lyder av anstrengelse (som grynting og stønning), og overflatelyd (spesielt på tidlige opptaksformater). Gjennom sine analyser demonstrerer Beaudoin at pust kan være like kompleks og variert som akkorder, og at berøringslyder skaper empati hos lytterne. Denne boken åpner opp for en ny dimensjon innen studiet av klassisk musikkinnspilling, som oppfordrer til en dypere lytting og forståelse av hva musikk kan være.