Hvordan veileder filmskapere seerens oppmerksomhet gjennom rammen ved hjelp av kroppers bevegelse på skjermen? Hva ønsker de å kommunisere med sin filmatiske koreografi, og hvordan ble disse valgene formet av de industrielle forholdene som var tilgjengelige for dem? 'Storytelling in Motion: Cinematic Choreography and the Film Musical' viser hvordan bevegelse av figurer kan fungere som en allsidig strategi for meningsskaping, spesielt når filmskapere tar hensyn til forholdet mellom koreografert bevegelse og filmens stil. Med fokus på fransk-amerikanske film musikalfilmer som casestudier, analyserer denne boken den narrative og stilistiske innvirkningen av figurbevegelse i kino, samt den subtile kraften av filmatisk koreografi. Dette inkluderer de øyeblikkene der filmskapere bevisst kombinerer styrkene til filmstil og organisert figurbevegelse for å formidle narrativ mening gjennom bevegelse. Filmatisk koreografi fremhever musikalske konvensjoner i 'Singin' in the Rain' (Stanley Donen og Gene Kelly, 1952) og fordomsfull konflikt i 'West Side Story'.