Boken 'Teaching Deaf Learners: Psychological and Developmental Foundations' utforsker hvordan døve elever, både barn og unge, tilegner seg kunnskap og hvilke omgivelser som er nødvendige for at de skal nå sitt fulle kognitive potensial. Forfatterne Knoors og Marschark åpner med en introduksjon til undervisningsmetoder for både døve og hørende studenter, og de tar en økologisk tilnærming til døveutdanning. Dette innebærer en grundig vurdering av egenskapene til elevene samt den pedagogiske konteksten de befinner seg i. Med et solid forskningsgrunnlag når det gjelder utviklings- og psykologiske faktorer, beskriver forfatterne særtrekk ved døve elever som understreker at undervisning for døve ikke nødvendigvis bør være lik undervisningen for hørende. I denne boken analyserer de også avgjørende faktorer som påvirker undervisningen av døve elever, inkludert språkkunnskaper, lese- og tallforståelse, kognitive evner og sosiale samt emosjonelle aspekter. Disse temaene blir grundig belyst, og gir leserne en dypere forståelse for å kunne tilpasse undervisningsmetoder til døve elevers behov.