Mange oppfatter nå religiøs vold som en av de mest karakteristiske trekkene ved den moderne verden. Dette temaet blir ofte tatt opp i kurs som omhandler religion, og instruktører møter jevnlig spørsmål knyttet til dette emnet. Diskusjoner i klasserommet om vold utført i religionens navn kan åpne døren for en dypere forståelse av komplekse og delte sosiale realiteter, eller de kan føre til at studentene viser en type uvitenhet, fordommer og motstand som kan hindre kritisk analyse. For å forstå årsakene til religiøs vold er det nødvendig med presise distinksjoner, noe som kan være en utfordring for instruktører, selv under de beste classroom-forhold. 'Teaching Religion and Violence' er utformet for å hjelpe lærere med å forberede studentene på å tenke kritisk om religiøs vold, spesielt i et flerkulturelt klasserom. Boken er delt inn i to seksjoner. Den første seksjonen, 'Traditions', tar for seg emner og metoder som er passende for å undervise om vold innen spesifikke religiøse tradisjoner. Hver artikkel gir et solid utgangspunkt for videre diskusjon og læring.