ADHD - oppmerksomhetsvansker/hyperaktivitet - er en av de mest omdiskuterte og misforståtte medisinske tilstandene i dagens samfunn. Med dramatiske økninger i diagnoser og medikamentell behandling har ADHD skapt en intens debatt. I de siste årene har det blitt stilt bekymringsfulle spørsmål vedrørende tilstanden: Hvorfor er over 10 % av barn og ungdom i USA nå diagnostisert med ADHD, og hvorfor ser vi en rask økning i disse tallene? Videre, hvorfor mottar mer enn to tredjedeler av dem som får diagnosen, medisinering? I noen sørlige stater er det utslått at gutter blir diagnostisert med ADHD i et omfang på nesten én av tre. Hva ligger bak den raske økningen av diagnoser og medikamentbruk blant voksne? Hvorfor bruker mer enn en fjerdedel av alle studenter på høyskoler stimulerende midler for å oppnå bedre akademiske resultater? Hva er årsakene til den nåværende 'tsunamien' av ADHD - er det foreldre, klinikere, skoler, kultur, helsesystemet eller legemiddelindustrien som står bak? Og viktigst av alt, når vil denne utviklingen ta slutt? Kan vi stole på de historiene vi leser og hører om ADHD, selv i de større mediene?