I sin fjerde utgave har "The Art of Music Production" befestet seg som den definitive guiden til både kunsten og forretningssidene av musikkproduksjon, og fungerer som et hovedverktøy innen undervisning i høyskoler. Boken er den første til å grundig analysere og beskrive den ikke-tekniske rollen til musikkprodusenten. Forfatter Richard James Burgess presenterer det komplekse feltet musikkproduksjon ved å definere de ulike distinkte rollene som faller inn under begrepet musikkprodusent. I denne helt oppdaterte og reviderte fjerde utgaven, som allerede har fått skryt som 'den mest omfattende guiden til plateproduksjon som noen gang er publisert', har Burgess utvidet og raffinert typene produserer, og brakt dem helt opp til dagens standarder. Bokens første del skisserer den underliggende teorien om musikkproduksjonens kunst, mens den andre delen fokuserer på de praktiske aspektene ved yrket, inkludert utdanning, hvordan man entrer bransjen, hverdagslige ansvar, potensielle inntekter, samt viktige samarbeidspartnere som manager, advokater, og - ikke minst - andre sentrale aktører i bransjen.