Du trenger ikke å være en jazzekspert for å gi studentene dine en utmerket introduksjon til improvisasjon. "The Classroom Guide to Jazz Improvisation" gir musikkpedagoger det de har søkt etter i årevis: en enkel, trinn-for-trinn guide til undervisning i jazzimprovisasjon i musikklassen. Med prøvebaserte undervisningsplaner trekker forfatterne John McNeil og Ryan Nielsen på sine samlede 54 års erfaring som lærere og sitt omfattende arbeid som profesjonelle jazzmusikere for å fjerne gjettingen og mystikken fra undervisningsprosessen. Hver undervisning er grunnlagt i deres forståelse av at hjernen reagerer forskjellig på improvisasjon enn på utvendig memorering. De resulterende undervisningsplanene er fleksible, enkle å bruke, og gir studentene en rask forståelse av de enkle valgene de kan ta for å skape effektive jazzlinjer. Undervisningsøktene er designet for ulike settinger, fra ensembler til privatundervisning. Musikkpedagoger kan finne lettelse i de konkrete, tydelige materialene om rytme.