Boken "The Culture of Connectivity" utforsker den dype innvirkningen sosiale medier har hatt på livene våre. Plattformene Facebook, YouTube, Twitter og mange andre har blitt sentrale i vår daglige kommunikasjon og kreative produksjon. I verket analyserer José van Dijck fremveksten av sosiale medier fra tidlig på 2000-tallet frem til 2012, og gir en grundig historisk og kritisk vurdering av hvordan store plattformer har utviklet seg i takt med et raskt skiftende økosystem av forbindende medier. Denne historiske konteksten er avgjørende for å forstå hvordan sosiale medier har påvirket vår opplevelse av online sosialitet. Van Dijck viser hvordan utviklingen av disse mediene markerer et betydelig skifte: Fra å være amatørdrevne fellesskapsplattformer, har de blitt store selskaper som ikke bare muliggjør brukerens sammenkobling, men også fungert som globale informasjons- og datagravemaskiner, som utnytter og kapitaliserer på denne forbindelsen. Boken gir leseren et analytisk perspektiv på disse komplekse endringene.