Forbrukerbeslutninger er avgjørende faktorer for konjunktursvingninger og økonomisk vekst. Å forstå hvordan forbrukere reagerer på det økonomiske miljøet og hvordan de håndterer risikoer gjennom livsløpet, er derfor essensielt for vurdering av stabiliseringspolitikk og effekten av finansielle tiltak som iverksettes i respons på økonomiske nedgangstider eller finanskriser. I 'The Economics of Consumption' tilbyr Tullio Jappelli og Luigi Pistaferri en grundig gjennomgang av de mest betydningsfulle utviklingene innen feltet forbrukerbeslutninger og vurderer økonomiske modeller mot empirisk bevis. Den første delen av boken presenterer de grunnleggende elementene i økonomiske modeller for forbrukerbeslutninger. Hoveddelen av verket tar for seg den empiriske litteraturen om hvordan endringer i inntekt og formue påvirker forbruket, samt betydningen av forsiktighetssparing og imperfeksjoner i kredittmarkedet. De avsluttende kapitlene utvider den grunnleggende rammen til viktige områder som arv og fritid.