Moderne diskusjoner om selskaper har en tendens til å dele seg inn i to leirer: På den ene siden finner vi forskere som betrakter firmaet som en rent økonomisk og kontraktsmessig enhet, mens den andre leiren fokuserer på selskapene utelukkende i politiske termer. Dette fører til en forståelse av at et selskap ikke bare er en økonomisk virksomhet; det er også en politisk institusjon som skal tjene samfunnsmessige mål og ikke bare profitt. I "The Form of the Firm" argumenterer Abraham Singer for at begge disse tilnærmingene overdriver sine synspunkter dramatisk, noe som resulterer i to misforståtte og innflytelsesrike forklaringer på hva et selskap er. Singer presenterer en tredje tilnærming som anerkjenner at selskapet er både økonomisk og politisk i sin natur. Det er riktig at selskaper først og fremst eksisterer for å øke den økonomiske effektiviteten, men de gjør dette på måter som skiller dem fra markedene de opererer i. Selskaper er ikke naturlige utvekster av det frie markedet, men institusjoner vi har utviklet for å korrigere markedets ineffektiviteter.