I "The Frenzied Dance of Art and Violence" undersøker Dr. David E. Gussak de komplekse relasjonene mellom kunst og vold, ved å stille spørsmål ved hvordan disse elementene kan være sammenvevd. Boken tar for seg fenomenet at enkelte kunstnere har en tilbøyelighet til vold, der kunsten fungerer som et redskap for å kanalisere eller omdirigere deres destruktive energi. For andre kan kunsten bli et middel for å oppnå makt over, eller for å forstå, voldelige omgivelser. Videre tar boken for seg hvordan kunst for noen voldelige gjerningspersoner ikke bare speiler, men også forsterker deres psykopatiske sykluser. Gjennom en rekke psykologiske og sosiologiske perspektiver på vold og aggresjon, gir Gussak leserne et dypere innblikk i hvordan kunst kan fungere både som en måte å dempe voldelige tilbøyeligheter på, og som et verktøy for å gjenvinne kontroll i kaotiske situasjoner. Med en rekke psyko-biografier av berømte voldelige kunstnere som Caravaggio, Cellini, Pollock og Dali, samt de som har utviklet sitt arbeid fra vold, som Goya, Beckmann, Picasso og Vann Nath, viser Gussak den kraftfulle dualiteten i kunstnerisk skapelse. Boken gir en grundig forståelse av de overlappingene mellom destruksjon og skapelse, og hvordan disse dynamikkene påvirker både kunstnerne og samfunnet som helhet.