Hva former en kjøpers behov og ønsker? I 'The Influence Economy' dykker Maxim Sytch ned i de innflytelsene som kan lede kjøpere mot tvilsomme beslutninger og forbruksvalg. Han avdekker hvordan profesjonelle tjenester som konsulentvirksomhet, markedsføring, bank og juridiske firmaer skaper etterspørsel etter unødvendige og potensielt skadelige produkter og tjenester. Denne leverandørinduserte etterspørselen kan ta mange former, inkludert overflødige omorganiseringer, meningsløse søksmål og dårlig gjennomtenkte oppkjøp. Slike tiltak klarer ikke bare å oppnå positive resultater, men kan også påføre de kjøpende organisasjonene alvorlige konsekvenser. Fra sløsing med verdifulle ressurser og demotivering av arbeidsstyrken til forstyrrelser i forretningsdriften og ulike operative, juridiske og finansielle tilbakeslag. Leverandørindusert etterspørsel er ikke ensartet, men skjer under spesifikke omstendigheter. Gjennom empiriske analyser og intervjuer med kjøpere og selgere av profesjonelle tjenester avdekker Sytch forholdene under hvilke denne etterspørselen oppstår.