Da 'The Joyless Economy' først ble publisert i 1976, presenterte boken et sentralt poeng som satte den i direkte konflikt med dominerende økonomiske tanker: mer er ikke nødvendigvis bedre. Innen få år begynte imidlertid denne tilsynelatende paradoksale påstanden å få bred aksept. Scitovskys banebrytende verk var det første som anvendte teorier fra atferdspsykologi på spørsmål knyttet til forbrukeratferd, og han gjorde dette med klart og tilgjengelig språk. I boken setter han fokus på de sviktende elementene i vår forbrukerlivsstil, og konkluderer med at menneskers behov for stimulering er så fundamentalt at det kan føre til vold dersom det ikke tilfredsstilles gjennom nyhet og variasjon—enten det gjelder utfordrende arbeid, kunst, mote, gadgets, biler av nyere modell, eller skandaler. Selv om mye av innholdet står som et vitnesbyrd om den amerikanske etterkrigsvelstanden og dens medfølgende utfordringer, tar den reviderte utgaven også høyde for de nyere sosiale og økonomiske endringene. En ny forord av økonom Robert Frank belyser flere av de problemstillingene som er oppstått i vår tid.