Philip Kitchers verk 'The Main Enterprise of the World' presenterer en omfattende visjon om utdanningens mål. Kitcher analyserer hvordan skoler og universiteter kan fremme sine mål, tar for seg de samfunnsmessige endringene som er nødvendige for å gjøre utdanning av høy kvalitet tilgjengelig for alle, og argumenterer for at disse reformene er økonomisk bærekraftige. Forfatteren bygger sine argumenter på tre overordnede mål for utdanning som institusjon: karriereutvikling og profesjonalisering, deltakelse i samfunnet, samt menneskelig oppfyllelse. Han viser hvordan skift i arbeidslivet åpner opp for muligheter til å konsentrere seg om de to sistnevnte målene, og å frigjøre utdanningen fra antatte økonomiske begrensninger. Ved å knytte utdanningen til styrkingen av både individuelle liv og demokratiets grunnlag, tilbyr Kitcher en humanistisk nytenkning om hva utdanning bør forsøke å oppnå. Han trekker på tenkere som Dewey, Mill, Atkinson og andre som har skrevet grundig om utdanning, både i teori og praksis, og gir en grundig utforskning av disse temaene.