I denne banebrytende, tverrfaglige studien argumenterer Anne Anlin Cheng for at vi må forstå rasemessig sorg ikke bare som en konsekvens av rasisme, men også som en grunnleggende del av rasemessig identitet. 'The Melancholy of Race' foreslår at rasemessig identifisering i seg selv er en melankolsk handling - en sosial kategori som støttes imaginært gjennom en dynamikk av tap og kompensering, der den rasemessige 'andre' både avvises og bevares. Cheng benytter psykoanalytiske teorier om sorg og melankoli som inngangsporter til sitt emne, og gir en grundig og veloverveid beskrivelse av minoritetsopplevelsen slik den kommer til uttrykk i kunstverk laget av og om asiatisk-amerikanere og afroamerikanere. Hun argumenterer for at både den rasemessige minoriteten og den dominerende amerikanske kulturen lider av rasemessig melankoli, og at denne innsikten er avgjørende for en produktiv nytenkning innen progresiv politikk. Hennes diskusjon spenner fra 'Flower Drum Song' til 'M. Butterfly', og fra Brown v. Board of Education til Anna Deavere.