Boken 'The Motet in the Late Middle Ages' tilbyr en dypere forståelse av den unike kapasiteten til målt polyfoni, som ikke bare organiserer musikalske noter, men også plasserer individuelle ord i en sammenheng med hverandre og tonene. I dette verket presenterer Margaret Bent innovative tilnærminger som fremmer et likestilt samarbeid mellom musikk og tekst i motettene fra det 14. århundre og videre. Bent utforsker de spennende mulighetene som denne bokstavelige typen intertekstualitet åpner for, og utfordrer den vanlige oppfatningen om at de ulike samtidige tekstene gjør motetter ubegripelige. Ifølge den anerkjente musikkologen Bent, krever disse verkene rett og slett en annen måte å forberede og lytte på. I boken analyserer hun ordene og musikken i motetter fra mange ulike perspektiver: grunnleggende verbale sitater, eksisterende klanger og deres kontekster, samt siteringer fra andre komposisjoner, funksjon, datering, struktur, teori og tall-symbolikk. Gjennom individuelle studier av disse originale verkene avdekker Bent dybden og kompleksiteten i motettens struktur, og gir leseren en ny forståelse av denne fascinerende musikkformen.