Konseptet om at religion har en iboende tendens til å fremme vold er dypt forankret i den konvensjonelle visdommen i vestlige samfunn. Dette synet ligger til grunn for mange av våre institusjoner og politikker, fra begrensninger på religionens offentlige rolle til tiltak for å fremme liberal demokrati i Midtøsten. I 'The Myth of Religious Violence' utfordrer William T. Cavanaugh denne konvensjonelle oppfatningen ved å undersøke hvordan de to kategoriene religion og sekularisme konstrueres. Et økende antall forskningsarbeid belyser hvordan begrepet 'religion' har blitt formet i den moderne vestlige verden og i koloniale sammenhenger, basert på spesifikke maktstrukturer. Cavanaugh henviser til denne forskningen for å analysere hvordan tidløse og transkulturelle kategorier som 'religion' og 'sekularisme' benyttes i argumentasjonen om at religion forårsaker vold. Han presenterer tre hovedpoeng: For det første, det finnes ingen transhistorisk og transkulturell essens av religion; hva som regnes som religiøst eller sekulært, avhenger av den politiske maktstrukturen i den aktuelle konteksten.