Digitale medier er blitt en integrert del av hverdagen vår, men dette har ikke alltid vært tilfelle. Tidligere har både offentlig debatt, akademiske forespørseler, kulturelle fortellinger og interessegrupper fremstilt nye informasjons- og kommunikasjonsteknologier (IKT) som noe ekstraordinært. Enten de ble oppfattet som revolusjonerende, farlige eller fulle av muligheter, har disse verktøyene og teknologiene fått et unikt preg. I dag er digitale medier blitt hverdagslige, dypt forankret i livene våre, og ofte tas de for gitt. Digitale IKT-er er uløselig knyttet til helse og velvære, arbeidsliv, valgprosesser, kapitalstrømmer, intime forhold, sosiale bevegelser og til og med våre egne identiteter. Studiet av disse teknologiene har alltid vært tverrfaglig, i skjæringspunktet mellom datavitenskap, kulturstudier, vitenskapelige og teknologiske studier samt kommunikasjon. Men aldri før har et sosiologisk perspektiv vært så verdifullt. Sosiologiens styrke ligger i dens evne til å hjelpe oss med å se det normale på nye måter. 'The Oxford Handbook of Digital Media Sociology' tilbyr en grundig utforskning av dette emnet.