The Oxford Handbook of Education and Globalization
Produktbeskrivelse
Globalisering har blitt et av de mest gjenkjennelige begrepene innen sosial- og statsvitenskap. Likevel blir konseptet ofte behandlet uten en tilstrekkelig teoretisk ramme som kan forklare dets historiske opprinnelse og utvikling. Dette skaper utfordringer for forskere innen utdanning som ønsker å forstå hvordan globale endringer og prosesser påvirker deres fagfelt. "The Oxford Handbook of Education and Globalization" samler på en unik måte ledende stemmer innen sosial teori og statsvitenskap, og undersøker hvordan disse to ulike disiplinene forholder seg til sammenhengen mellom globalisering og utdanning. Første del av boken fremmer en tettere dialog mellom sosial teori, som lenge har vært opptatt av globaliseringens teorier, og utdanningsforskning. Boken presenterer, diskuterer og sammenligner tre sentrale forsøk på å teoretisere globaliseringens prosess og dens relasjon til utdanning: den neo-institusjonalistiske teorien om verdenskultur, den...