Til tross for endringer i medielandskapet, forblir film en vital kraft i dagens kultur, akkurat som våre ideer om hva 'en film' eller 'det filmatiske' er. Faktisk kan vi si at filmbegrepet i dag kun eksisterer i teori. Mens filmteoretiske diskusjoner ved overgangen til det 21. århundre naturlig nok var opptatt av digitalteknologiens gjennomtrengning av nesten alle aspekter av filmobjektet, flytter denne boken samtalen bort fra et fokus på filmens materielle egenskaper, og mot aktuelle spørsmål vedrørende etikk, politikk og til og med estetikk i forhold til hvordan vi tenker på kinoens medium. Med andre ord, denne samlingen fokuserer på film som tema, ikke med en nostalgisk tilnærming, men med en anerkjennelse av at hva som konstituerer en film er historisk betinget og i dialog med varierende underholdning, kunst og imperier. Boken er delt inn i seks seksjoner: Meta-teori; Filmteorienes frigjøringsprosjekt; Apparatus og persepsjon; Audiovisualitet; Hvordan.