Gossip og omdømme er sentrale prosesser i samfunnene våre, og de har betydelige konsekvenser for enkeltpersoner, grupper, fellesskap, organisasjoner og markeder. Forskning har påvist at også sladder og omdømme har evnen til å håndheve sosiale normer, lett opp til samarbeid og fungere som et verktøy for sosial kontroll. Den viktigste mekanismen bak opprettelse, vedlikehold og ødeleggelse av omdømme i hverdagen er sladder, som benyttes til å omtale fraværende tredjepart. Omdømme og sladder er uatskillelig sammenvevd, men har helst blitt studert isolert. "The Oxford Handbook of Gossip and Reputation" fyller dette intellektuelle gapet ved å gi en integrert forståelse av grunnlagene for sladder og omdømme, samt skissere en potensiell ramme for fremtidig forskning. Boken, redigert av Francesca Giardini og Rafael Wittek, samler et mangfold av forskere som analyserer sladder og omdømme fra ulike disipliner, sosiale domener og analyse nivåer.