Musikalsk utdanning finner sted i en rekke kontekster, både formelle og uformelle. Enten det er i en skole eller et musikstudio, mens man lager musikk med venner eller familie, eller til og med mens man reiser i bil, går gjennom et kjøpesenter eller ser på TV, akkumuleres våre mange lydopplevelser fra de tidligste månedene av livet. "The Oxford Handbook of Music Education" gir en omfattende oversikt over de forskjellige aspektene ved musikalsk erfaring, atferd og utvikling knyttet til denne mangfoldige variasjonen av kontekster. I denne første av to volumer diskuterer en internasjonal gruppe bidragsytere en rekke sentrale spørsmål og begreper som er knyttet til musikk læring og undervisning. Volumet fokuserer deretter på disse prosessene slik de finner sted i løpet av barndommen, fra spedbarnsalder til tenåringsår, med hovedvekt på skolealder. Boken utforsker hvordan barn over hele verden lærer og lager musikk, samt hvilke ferdigheter og egenskaper som utvikles når de gjør det.