The Oxford Handbook of Music Listening in the 19th and 20th Centuries
Produktbeskrivelse
I historiske oversikter over det 19. og 20. århundre har det lenge eksistert et idealisert bilde av europeiske konsertgjengere. Lytting ble betraktet som et usynlig og amorft fenomen, en naturlig opplevd måte å sanse på. Denne fortellingen har påvirket lytteforholdene, fra valg av repertoar til utformingen av konsertlokaler og programmer. Ettersom lyttingen flyttet seg fra konsertsaler til operahus, gatekonserter og jazzmusikksteder, oppstod det nye og gripende lytteenheter. Lyttekunsten ble igjen formet av moderne tids fenomener som medieinnovasjon og kommersialisering. Dette håndboken stiller spørsmål ved om, hvordan, og hvorfor musikklyttingspraksiser endret seg etter hvert som publikum beveget seg fra fornøyelsesparker og konsertarenaer på 1700-tallet, til stuer på 1900-tallet og mobile enheter på 2000-tallet. Gjennom disse spørsmålene gjør kapitlene det mulig å se en annerledes oppfattet historie om lytting.