Denne håndboken tilbyr nye perspektiver på det audiovisuelle. I dagens medielandskap kjemper store selskaper om dominans, mens internett i stadig større grad gir enkeltpersoner kontroll over media, noe som resulterer i en rekke fenomener fra storfilmer til YouTube-estetikk. Medieformer og sjangre sprer seg og går inn i hverandre, fra filmer, musikk og annen underholdning som strømmer på datamaskiner og iPods, til videospill og trådløse telefoner. Det audiovisuelle miljøet i hverdagen, fra gate til stadion og klasserom, ville til tider vært nesten uigenkjennbart for et midt-tjueårhundre publikum. "The Oxford Handbook of New Audiovisual Aesthetics" gir kraftfulle verktøy for å forstå disse endringene. Tidligere tilnærminger har ofte vurdert lyd og musikk som sekundære i forhold til bilde og narrativ. Disse synspunktene forble populære selv om praksiser fra teater, kino og TV migrerte mellom medier. Imidlertid har overgangen, eller 'remedieringen', fra ett medium til et annet også ført til betydelige innsikter.