The Oxford Handbook of Organizational Socialization
Produktbeskrivelse
Organisasjonssosialisering refererer til prosessen der en ny ansatt lærer å tilpasse seg kulturen i en organisasjon. Denne kritiske innledende perioden har vist seg å påvirke eventual jobbtilfredshet, forpliktelse, innovasjon, samarbeid og i siste instans organisasjonens ytelse. Etter flere tiår med forskning på organisasjonssosialisering, er mye kjent om denne betydningsfulle prosessen. Imidlertid eksisterer det fortsatt forvirring rundt hva det faktisk innebærer å bli sosialisert i en organisasjonskontekst. 'The Oxford Handbook of Organizational Socialization' samler omfattende vurderinger av den vitenskapelige litteraturen med perspektiver på hva som gjøres i organisasjoner for å integrere og støtte nye ansatte. Den første delen introduserer prinsippene og praksisen for ansattssosialisering og gir en historisk oversikt over feltet. Den andre delen tar for seg resultater og forutsetninger knyttet til sosialisering. Den tredje delen om organisatorisk kontekst, systemer og taktikker dekker et omfattende antall tilnærminger og strategier som organisasjoner benytter for å bedre tilpasse og støtte nye medarbeidere.