Filosofi om utdanning har en fremtredende plass i historien til vestlig filosofisk tenkning. Spørsmålene denne disiplinen reiser er fortsatt like avgjørende, både på et filosofisk og praktisk nivå, som de har vært gjennom tidene. I løpet av de siste tiårene har imidlertid den filosofiske refleksjonen rundt utdanning i stor grad blitt oversett i filosofiske sammenhenger. Filosofi om utdanning har mistet nær kontakt med sitt morsfag, noe som har vært til skade for begge disipliner. "The Oxford Handbook of Philosophy of Education" er utgitt for å fungere som en omfattende introduksjon til sentrale problemstillinger innen feltet, for å fremme en dypere filosofisk utforskning av disse temaene, og for å gjennopprette forbindelsen mellom filosofi om utdanning og generell filosofi. Forfatterne i dette verket består av anerkjente filosofer og spesialister innen utdanningsfilosofi, hvor de fleste har bidratt betydelig til sentrale områder innen filosofi. Gjennom 28 essays rettes det søkelys mot et bredt spekter av filosofiske spørsmål knyttet til utdanning. Kapitlene er skrevet på en tydelig og tilgjengelig måte, tilpasset lesere uten forkunnskaper.