Politisk kommunikasjon har utviklet seg til en hybridfelt, lett preget av de dramatiske forholdene under verdenskrigene og mistanken mot nye medier som film og radio. Boken "The Oxford Handbook of Political Communication" samler bidrag fra fremtredende forskere innen feltet, deriblant pionerer som Elihu Katz, Jay Blumler, Doris Graber, Max McCombs og Thomas Paterson. I dette verket utforsker forfatterne hvordan politisk retorikk, politikeres og ledees oppfatninger, velgernes meninger og medieeksponering er sammenvevd, og hvordan hver av disse aspektene kan influere på de andre. Bidragene i denne antologien belyser viktige funn om emner som virkningen av politisk reklame og debatter, forståelse og misforståelse av agenda-setting, innramming og cultivasjon, samt de skiftende bruksområdene for sosiale medier i politiske sammenhenger og pressens funksjon i et demokratisk system. Essaysamlingen viser at politisk kommunikasjon er en kompleks og dynamisk interaksjon mellom ulike aktører og medier, og gir leserne en dypere forståelse av hvordan kommunikasjon former og påvirker det politiske landskapet.