The Oxford Handbook of Silent Cinema presenterer en grundig og tankevekkende ny vurdering av stumfilmmediet, som utviklet seg til å bli den dominerende formen for masseunderholdning tidlig på 1900-tallet. Boken er sammensatt av trettifire originale kapitler skrevet av anerkjente forskere, og dekker et bredt spekter av temaer. Den undersøker 'erfaringen' av film både som teknologi og kunstnerisk uttrykk, samt den intermediale utviklingen av filmens estetikk og sjangre. Videre tar den for seg ikke-teatralske og ikke-kommersielle bruksområder av film, den politiske økonomien bak Hollywoods masse kultur, og filmens rolle i en globalisert moderne verden. Boken stiller viktige spørsmål ved historieforskning av stumfilm, spesielt i lys av det utviklede medieøkosystemet som preget tidlig på 1900-tallet. Gjennom en blanding av ulike metoder, inklusive mediearkeologi og industriell analyse, er forfatterne oppmerksomme på både de tekstlige aspektene ved stumfilmer og de kulturelle og økonomiske kontekstene som omgir dem.