The Oxford Handbook of Social Justice in Music Education
Produktbeskrivelse
Musikkutdanning har tradisjonelt hatt et anstrengt forhold til sosial rettferdighet. På den ene siden har undervisere som er opptatt av musikalske praksiser, lenge vært fokusert på ideene om åpen deltagelse og den potensielt transformative kraften som musikalsk interaksjon kan ha. På den andre siden har de ofte promotert og privilegert et bestemt sett av musikalske praksiser, tradisjoner og former for musikalsk kunnskap, noe som i sin tur har fremmedgjort og til og med ekskludert mange barn fra muligheter innen musikkutdanning. "The Oxford Handbook of Social Justice in Music Education" gir en omfattende oversikt og akademiske analyser av de viktigste temaene og problemstillingene knyttet til sosial rettferdighet i musikalsk og pedagogisk praksis på global basis. Den første delen av håndboken konseptualiserer sosial rettferdighet, samtidig som den rammer inn jakten på sosial rettferdighet innenfor bredere kontekster og bekymringer. Bidragsyterne i de påfølgende seksjonene av håndboken utdyper hva sosial rettferdighet innebærer for musikkundervisning.