Denne håndboken gir et globalt perspektiv på den historiske utviklingen av utdanningsinstitusjoner, skolesystemer, utdanningsideer og utdanningsopplevelser. Gjennom sine 36 kapitler utforsker boken hvordan fagfeltet har utviklet seg over tid, og sammenlikner nasjonalt orienterte verk ved å belyse felles temaer og tilnærminger. I tillegg gir den et internasjonalt perspektiv på en rekke viktige spørsmål innen utdanning, og foreslår videre forskning og analyse. Som med mange andre delområder innen historisk analyse, har utdanningshistorien vært sterkt påvirket av globale prosesser med sosiale og politiske endringer, spesielt siden 1960-tallet. Håndboken vurderer virkningen av ulike tolkende perspektiver, inkludert revisjonistiske synspunkter, med særlig fokus på endringer de siste femti årene. Bidragsyterne undersøker hvordan skolemiljøer og andre utdanningsopplevelser er formet av det større sosiale og politiske konteksten, samt hvordan disse påvirkningene har påvirket opplevelsene til studenter og deres familier.