Moderne musikalsk opplæring har en tendens til å fokusere primært på fremføringspraksis fra den Klassiske og Romantiske perioden. Dette fører til at mange utøvere nærmer seg musikken fra Renessansen med velutviklede, men ofte anachronistiske ideer og konsepter. Følgelig blir de fundamentale forskjellene mellom 16. århundres repertoar og senere epoker lett oversett. Det er nettopp disse forskjellene som kan forvandle en oppføring til noe virkelig bemerkelsesverdig. "The Performance of 16th-Century Music" tilbyr en løsning for utøvere, ved å presentere informasjon og veiledning som muliggjør en dypere forståelse av musikken, samt en utvikling av både tekniske og uttrykksfulle evner. Med nesten 40 års erfaring innen fremføring, undervisning og studier av dette repertoaret og dets teoretiske kilder, skisserer den anerkjente spesialisten på tidlig musikk, Anne Smith, flere sentrale områder av teknisk kunnskap og ferdigheter som er nødvendige for å fremføre musikk fra denne perioden. Hun tar leseren gjennom emner som delbøker og kirkebøker, solmisasjon, rytmisk ulikhet og grunnleggende elementer.