Rytme utgjør den fundamentale pulsen som gir liv til poesi, musikk og dans på tvers av kulturer. Til tross for den nylige eksplosjonen av akademisk interesse for de auditive dimensjonene av estetisk erfaring, spesielt innen sosiologi, kultur- og medieteori, samt litteraturvitenskap, har utforskningen av dette grunnleggende konseptet vært begrenset. Boken 'The Philosophy of Rhythm' viderefører diskusjonen om rytme utover de avgrensede konseptuelle områdene og tekniske vokabularet fra musikkvitenskap og prosodi. Med originale essays fra filosofer, psykologer, musikere, litteraturteoretikere og etnomusikologer, åpner dette verket for bredere og pluralistiske perspektiver og undersøker formelle affinities mellom de historisk sammenkoblede feltene musikk, dans og poesi. Boken tar også opp sentrale begreper som kroppslighet, bevegelse, puls og ytelse. Redaktørene Peter Cheyne, Andy Hamilton og Max Paddison samler en rekke viktige spørsmål: Hva er forskjellen mellom rytme og puls? Hva er den?