I dagens samfunn får flere mennesker nyhetene sine via Facebook og Google enn fra noen nyhetsorganisasjon i historien, samtidig som mindre plattformer som Twitter når ut til flere brukere enn alle, men de største medieselskapene. I 'The Power of Platforms' analyserer Rasmus Kleis Nielsen og Sarah Anne Ganter denne 'plattformmakten' som et fåtall teknologiselskaper har opparbeidet seg i det offentlige rom. Gjennom originale intervjuer og kvalitative bevis, undersøker de de bekymringene publiserende selskaper har om plattformene, samt årsakene til at de ofte likevel velger å omfavne dem. Forfatterne sporer utviklingen i forholdet mellom utgivere og plattformer i USA, Frankrike, Tyskland, og Storbritannia, og identifiserer de nye, distinkte relasjonelle og generative maktformene som plattformene utøver etter hvert som folk i økende grad blir avhengige av dem for å finne og få tilgang til nyheter. Til tross for at det meste av nyhetsinnholdet fortsatt produseres av journalister ansatt i nyhetsorganisasjoner, dokumenterer Nielsen og Ganter en rask utvikling i dette landskapet.