The Psychology of Music: A Very Short Introduction
Produktbeskrivelse
Musikk har vært gjenstand for undersøkelse fra flere perspektiver, enten det er som et produkt av menneskets historie eller som del av menneskelig kultur. I de senere tiårene har det imidlertid også utviklet seg en sterk tradisjon for å se på musikk som et resultat av menneskesinnet. Enten man vurderer komposisjon, fremføring, lytting eller verdsettelse, spiller begrensningene og mulighetene i den menneskelige sinnet en avgjørende rolle. Dette forskningsfeltet kalles musikkpsykologi. Boken er skrevet på en engasjerende og lettfattelig måte, og knytter vitenskapen til større spørsmål om musikk, som er av interesse for utøvende musikere, musikkterapeuter, musikkologer og det brede publikum. For eksempel: Hva er årsaken til at en musikkopplevelse kan få publikum til å gråte, mens en annen får dem til å danse, klappe eller snappe med? Hvordan motiverer en 'pump up'-spilleliste noen på treningsstudioet? Og hvorfor henger den populære musikken fast i alles hoder?