Teorier om lydsporet fokuserer på hva som hører hjemme i lydsporet, hvordan et lydspor effektivt organiseres, og hvordan statusen til lydsporet i et multimediaprodukt påvirker naturen til dette produktet. Boken utforsker verktøyene som er tilgjengelige for analyse, samt det tolkende rammeverket som teorien stiller krav til for å avgjøre mening, forståelse og struktur som lyd og musikk bringer til film og andre audiovisuelle medier. Videre beskriver en teori også mulighetene for bruk av lyd og musikk, klassifiserer typer av relasjoner mellom bilde og lyd i film, identifiserer sentrale problemstillinger, samt reflekterer over og beskriver effektive bruksområder for lyd i film. Denne boka gir en oppsummering og kritikk av de viktigste teoriene om lydsporet fra omtrent 1929 og frem til i dag. I stedet for å tilby en uttømmende historisk oversikt, skisserer den bredden av teoretiske tilnærminger som har blitt anvendt på lydsporet siden den kommersielle introduksjonen av lydfilmen. Den presenterer det grunnleggende teoretiske rammeverket for hver tilnærming.