Boken "Turn On, Tune In, Drift Off: Ambient Music's Psychedelic Past" tilbyr en nyskapende tilnærming til historien og de sosiale estetikkene knyttet til ambientmusikk, som har sine røtter i de psykedeliske motkulturene på slutten av det 20. århundre. Victor Szabo utforsker hvordan engelsktalende lydprodusenter og DJs, fra midten av 1960-tallet til århundrets slutt, kommersialiserte drone- og loop-baserte innspillinger som 'ambient audio': langsom, sparsommelig og romslig lyd som ble solgt som kunstneriske medier for å skape atmosfære, fremme kontemplasjon, transformere bevissthet, og stille kroppen. Boken tar leserne med på en reise gjennom banebrytende ambientproduksjoner og tilknyttede diskurser, inkludert markedsføringsretorikk, kunstnermanifestoer og intervjuer, samt musikkritikk. Disse elementene bidro til å definere konvensjonene for det som senere ble kjent som ambientmusikk. Blant produksjonene finner vi innspillinger med naturlyder, eksperimentelle avantgarde-verk, 'space music'-radio, psykedeliske og kosmiske rockalbum, samt kompilasjoner av elektronisk dansemusikk.