I et utdanningssystem preget av strenge standarder og fastsatte kategorier, trives studenter som viser en spesifikk form for intelligens, mens de som avviker fra normen ofte faller mellom stolene. Talenter og interesser som ikke samsvarer med klasseværelsets konvensjoner, forblir dessverre ofte uoppdaget hos barn med ekstraordinært potensial, men som mangler muligheter. For dobbelt-eksepsjonelle (2e) barn, som har både ekstraordinære styrker og læringsvansker, forsterkes problemet av den paradoxe naturen i deres intellekt samt et rigid system som ikke er rustet til å imøtekomme deres unike læringsbehov. "Twice Exceptional: Supporting and Educating Bright and Creative Students with Learning Difficulties" tilbyr banebrytende, evidensbaserte metoder for å skape et miljø hvor dobbelt-eksepsjonelle studenter kan blomstre. Boken ser på den 2e-studenten som verken utelukkende funksjonshemmet eller utelukkende begavet, men som et dynamisk samspill av begge deler, noe som fører til bedre støtte og utvikling.