Siden operagenren ble oppfunnet i Firenze rundt år 1600, har den hatt en spesiell fascinasjon for både kreative kunstnere og publikum. Som en 'vestlig' sjanger med global gjennomslagskraft, betraktes opera ofte som høydepunktet innen kunst, der musikk og drama forenes på unike måter, støttet av stjernesangere og spektakulære sceneshow. Samtidig er opera vesentlig absurd – hvorfor skulle noen synge på scenen? – og omfavnet av mystikk. I denne engasjerende og underholdende guiden av den anerkjente musikkforskeren Tim Carter, avdekkes de mange lagene av italiensk opera fra det syttende til det tidlig tjuende århundre. Uten å gå inn på de tekniske musikaldetaljene som ofte dominerer opera-litteraturen, begynner Carter der komponistene selv startet: med teksten. Han leder leserne gjennom forholdet mellom musikk og ord som ligger til grunn for ethvert operaverk, samtidig som han gir grundige utforskninger av fem av de mest varige, emblematiske og ofte fremførte italienske operaene.