De siste tre tiårene har interessen for dyder fått en bemerkelsesverdig oppblomstring blant filosofer, psykologer og pedagoger. Denne utviklingen har ledet til en tverrfaglig samtale som omfatter både karakterutvikling og utdanning, i tillegg til mer abstrakte og teoretiske diskusjoner om dyd. Når ulike fagområder flettes sammen, oppstår det imidlertid en betydelig utfordring: Hvordan kan man oppfylle de varierende kravene som stilles av de forskjellige disiplinenes standarder? Spesielt for dyd er det nødvendig å utvikle en forståelse som praktikere fra flere disipliner kan oppfatte som tilstrekkelig grundig, substansiell og nyttig. Dette verket er en direkte respons på denne tverrfaglige utfordringen. Boken gir ikke bare en ramme for å kvantifisere dyder, men utforsker også hvordan vi kan forstå dyd på en filosofisk informerert måte som er forenlig med den beste tilgjengelige tankegangen innen personlighetspsykologi. Målet er å gi innsikt i hvordan dyder kan forstås og anvendes på en meningsfull måte i ulike samfunnssektorer.