I mer enn 250 år har forskningen på bibelsk hebraisk poesi vært preget av metrisk tenking og ideen om parallelisme. Selv om det nå er et stadig voksende enighet om at bibelsk poesi ikke er metrisk, har det ikke oppstått noen enighet om hva parallelisme faktisk er, eller hva som definerer bibelsk poesi som 'vers' eller 'poesi' i fravær av meter, grafisk linjeinndeling og sluttnotering av linjer. 'Unparalleled Poetry' hevder at det er behov for et nytt paradigme for bibelsk poesi, et paradigme som ikke er bundet til hverken parallelisme eller meter. Gjennom å trekke på Cognitive Poetics-arbeidet til Reuven Tsur, reorienterer Emmylou Grosser diskusjonen om den bibelske poetiske strukturen til hvordan poetisk struktur kan bli hørt og oppfattet. Hun argumenterer for at linjeenhetene i bibelsk poesi oppstår i lytterens eller leserens kognitive erfaring, og gir en redegjørelse for det frie rytmesystemet i bibelsk poesi. Groser tar i betraktning det brede mangfoldet av linjer og dikt som finnes i denne sjangeren.