Hva vet egentlig spedbarn? Hvordan forbereder den kunnskapen de besitter dem til å lære om den fysiske, kulturelle og sosiale verden de lever i? Svarene på disse spørsmålene kaster lys over ikke bare spedbarn, men også over barn og voksne i alle kulturer, fordi den kjernekompetansen spedbarn har, aldri forsvinner. Den danner grunnlaget for den stille, intuitive kunnskapen som mennesker i alle aldersgrupper og samfunn besitter. Ved å studere babyer får forskere innsikt ikke bare i spedbarn selv, men også i eldre barns betydelige evner til læring, samt i noen av de ubevisste antagelsene som styrer våre tanker og handlinger som voksne. I dette betydningsfulle verket deler Elizabeth Spelke disse innsiktene ved å destillere funnene fra forskning innen utviklings-, komparativ og kognitiv psykologi, med avstikkere til studier av dyrekognisjon i psykologi og i systemer for kognitiv nevrovitenskap, samt forskning innen datakognitiv vitenskap. Verket vever sammen ulike rådata for å gi en helhetlig forståelse av hvordan grunnleggende kunnskap og erfaringer utvikler seg fra tidlig barndom og former våre liv.