Mange barn og tenåringer nekter å gå på skolen eller opplever angstsymptomer som gjør det vanskelig for dem å være i klasser i hele skoledagen. Atferd som fører til skolevegring kan ha alvorlige konsekvenser for et barns akademiske prestasjoner, sosiale liv og psykiske helse. I tillegg kan det påvirke barnets potensial for fremtidig utdanning, økonomisk stabilitet og personlig suksess, og det kan ha betydelige effekter på familiens dynamikk. Kognitiv atferdsterapi (KAT) har vist seg å være en svært effektiv behandlingsmetode for unge som opplever dette problemet. Den tredje utgaven av "When Children Refuse School, Therapist Guide" tilbyr en oppdatert, flerlagd tilnærming som kan brukes for å håndtere de viktigste typene av skolevegring. Guiden introduserer nytt materiale som omhandler alvorlige og langvarige tilfeller av problematisk fravær, inkludert alternative utdanningsmuligheter og utvidelse av manuelle prosedyrer for både barn og voksne. Denne håndboken inneholder verktøy for å vurdere et barns grunner til skolevegring og er basert på en funksjonell tilnærming.