Boken "When Children Refuse School" adresserer et vanlig og utfordrende problem mange foreldre til barn og tenåringer står overfor: skolevegring. Dette fenomenet kan få alvorlige konsekvenser for et barns akademiske, sosiale og psykologiske velvære. Fraværet fra skolen kan dessuten føre til økt konflikt innad i familien. Denne arbeidsboken for foreldre er utviklet for å hjelpe dem å samarbeide med en terapeut for å løse problemene knyttet til barnets skolevegring. Den presenterer fire mulige behandlingstilnærminger som en terapeut kan anbefale, avhengig av hvorfor barnet nekter å gå på skolen. Vitenskapelige studier har vist at disse programmene er svært effektive for barn i alderen 5-17 år som viser skolevegring. Uansett om barnet unngår skolen for å slippe unna skole-relatert angst, for å unngå negative sosiale situasjoner, for å få oppmerksomhet fra familiemedlemmer, eller for å oppnå belønninger utenfor skolen, vil de fleksible behandlingene i denne arbeidsboken bidra til å overvinne skolevegring.