Kan studiet av religion rettferdiggjøres? Forskning innen religion, spesielt arbeid med 'teori og metode', er ofte opptatt av spørsmål knyttet til forskningsprosedyre, og er dermed lite tydelig om de mål som motiverer akademisk arbeid innen feltet. Dette fører til en krise i rettferdiggjøringen av disiplinen. Richard B. Miller peker på seks dominerende metodologier innen feltet og presenterer deretter et alternativt rammeverk for å tenke på disiplinens formål. Bak disse ulike metodologiene ligger det en weberiansk vitenskapelig ideal om studiet av religion, en som streber etter verdinøytralitet. Dette idealet styrker en 'sannhetsregime' som underminerer forsøkene på å tenke normativt og teleologisk om feltets hensikt og verdi. Millers alternative rammeverk, Kritisk Humanisme, teoretiserer om målene snarere enn midlene for humanistisk forskning. 'Why Study Religion?' gir en beskrivelse av humanistisk undersøkelse som er samlet rundt fire verdier: post-kritisk resonnering og sosial...